Autóipari szoftverek modell alapú fejlesztése

A feladatok kidolgozása során be lehet kapcsolódni autóipari szoftverek modell alapú fejlesztésébe a következő, lentebb részletezett témákban (ennek megfelelően több hallgató jelentkezése lehetséges):

Autóipari szoftverek grafikus modellezése

Egy modern gépjármű biztonsági és komfort funkcióit számos beágyazott vezérlőegység (ECU) támogatja.  Az ezen számítógépeken futó szoftver komplexitása gyakran összemérhető a desktop alkalmazásokéval, pl. egy elektronikus kormányrendszer kb. 150 szoftverkomponensből, több ezer kapcsolatból és félmillió kódsorból áll.  A szoftver modellezésére az AUTOSAR szabvány grafikus modellező nyelvét használják (ez az UML beágyazott, autóipari megfelelőjének tekinthető).  Az AUTOSAR modell egyúttal számos automatikus helyességellenőrző és kódgeneráló eszköz inputja.  Az AUTOSAR szabvány definiálja a szoftver komponensek, portjaik és kapcsolataik grafikus megjelenítési módját (hasonlóan az UML osztály és komponens diagramjaihoz), de a komponensen belüli viselkedés vizualizációjára és az interakciók ábrázolására nincs szabványos megoldás (vagyis hiányzik az UML állapotgépek, aktivitási és szekvencia diagramok megfelelője).

A hallgató feladata, hogy az érdeklődésének megfelelően választott diagramtípushoz (pl. szekvencia diagram, aktivitási diagram, stb.) Java nyelven egy grafikus diagram editort fejlesszen, amelyet egy Eclipse alapú autóipari modellező eszköz plug-injaként kell megírni, célszerűen az Eclipse Modeling Framework (EMF), Eclipse Standard Widget Toolkit (SWT), és JFace technológiákra, illetve egy grafikus eszközkészletre (pl. Graphical Editing Framework, Graphiti stb.) alapozva.  A feladat megoldása során a hallgató először megismeri az említett technológiákat, elsajátítja az AUTOSAR-ban történő modellezés alapjait, megtervezi a megoldást, majd megvalósítja Java nyelven.  A feladat elkezdéséhez az említett technológiák ismerete nem követelmény, de előnyt jelenthet.  A munka során a hallgató folyamatosan segítséget kap a ThyssenKrupp Presta Hungary Kft. munkatársaitól, akik az említett modellező eszközt is fejlesztik.  A feladat egyéni érdeklődésnek megfelelően testre szabható és a jövőben további innovatív fejlesztések alapja is lehet (pl. automatikus kódgenerálás diagramokon leírt viselkedésnek megfelelően).  A kiírásra többen is jelentkezhetnek.

A feladat megoldása során olyan keresett és piacképes tudás szerezhető, amely közvetlenül kamatoztatható Eclipse alapú fejlesztéseket végző cégeknél és természetesen a hazánkban dinamikusan bővülő autóipari szoftverfejlesztésben.

További információ: Pintér Gergely (gergely.pinter@thyssenkrupp.com)

Valós idejű autóipari rendszerek modellezése

Egy modern gépjármű biztonsági és komfort funkcióit számos beágyazott vezérlőegység (ECU) támogatja.  Az ezen számítógépeken futó szoftver komplexitása gyakran összemérhető a desktop alkalmazásokéval, pl. egy elektronikus kormányrendszer kb. 150 szoftverkomponensből, több ezer kapcsolatból és félmillió kódsorból áll.  A szoftver modellezésére az AUTOSAR szabvány grafikus modellező nyelvét használják (ez az UML beágyazott, autóipari megfelelőjének tekinthető).  Az AUTOSAR modell egyúttal számos automatikus helyességellenőrző és kódgeneráló eszköz inputja.  A biztonsági szempontból kritikus funkciók (pl. kormánymű, blokkolásgátló fékrendszer, menetstabilizátor, stb.) megvalósításánál komoly hangsúly esik a valós idejű működés biztosítására.  Az AUTOSAR lehetőséget nyújt különböző elemi események és műveletek időbeli viszonyainak modellezésére, ezek ellenőrzése (akár modellezési időben, akár futás közben) érdekes elméleti és gyakorlati kihívás.

A hallgató feladata, hogy plug-inként olyan új funkciókat fejlesszen egy Eclipse alapú autóipari modellező eszközhöz, amelyek lehetővé teszik időbeli kényszerek modellezését (pl. akciók sorrendezése, maximális válaszidő, stb.) és ezek teljesülésének ellenőrzését.  A modellréteg elérésére az Eclipse Modeling Framework (EMF) technológia használatos, a felhasználói felület tipikusan Eclipse Standard Widget Toolkit (SWT), és JFace technológiákra épül.  A feladat megoldása során a hallgató először megismeri az említett technológiákat, elsajátítja az AUTOSAR-ban történő modellezés alapjait, megtervezi a megoldást, majd megvalósítja Java nyelven.  A feladat elkezdéséhez az említett technológiák ismerete nem követelmény, de előnyt jelenthet.  A munka során a hallgató folyamatosan segítséget kap a ThyssenKrupp Presta Hungary Kft. munkatársaitól, akik az említett modellező eszközt is fejlesztik.  A feladat egyéni érdeklődésnek megfelelően testre szabható és a jövőben további innovatív fejlesztések alapja is lehet (pl. beágyazott biztonságtechnikai funkciók kódjának automatikus generálása, interakció a beágyazott valós idejű operációs rendszerrel, stb.).  A kiírásra többen is jelentkezhetnek.

A feladat megoldása során olyan keresett és piacképes tudás szerezhető, amely közvetlenül kamatoztatható biztonságkritikus termékeket fejlesztő cégeknél, Eclipse alapú projektekben és természetesen elsősorban a hazánkban dinamikusan bővülő autóipari szoftverfejlesztésben.

További információ: Pintér Gergely (gergely.pinter@thyssenkrupp.com)

Automatikus változásdetektálás autóipari szoftvermodellekben

Egy modern gépjármű biztonsági és komfort funkcióit számos beágyazott vezérlőegység (ECU) támogatja.  Az ezen számítógépeken futó szoftver komplexitása gyakran összemérhető a desktop alkalmazásokéval, pl. egy elektronikus kormányrendszer kb. 150 szoftverkomponensből, több ezer kapcsolatból és félmillió kódsorból áll.  A szoftver modellezésére az AUTOSAR szabvány grafikus modellező nyelvét használják (ez az UML beágyazott, autóipari megfelelőjének tekinthető).  Az AUTOSAR modell egyúttal számos automatikus helyességellenőrző és kódgeneráló eszköz inputja.  A fejlesztés során gyakran felmerülő feladat, hogy mutassuk meg, miben különbözik egy modell két verziója: amíg forráskód esetében ez viszonylag egyszerű feladat, addig egy gazdag struktúrával rendelkező hierarchikus adatszerkezet esetén ez érdekes elméleti és gyakorlati kihívás.

A hallgató feladata egy olyan Java nyelvű program fejlesztése, amely két nagyméretű modell összehasonlításával felderíti az eltéréseket a két példány között és a felhasználó számára könnyen érthető formában megjeleníti.  A megoldást egy Eclipse alapú autóipari modellező eszköz plug-injaként kell megvalósítani, célszerűen az Eclipse Modeling Frameworkre (EMF) és az EMF Compare technológiára alapozva.  A feladat megoldása során a hallgató először megismeri az említett technológiákat, elsajátítja az AUTOSAR-ban történő modellezés alapjait, megtervezi a megoldást, majd megvalósítja Java nyelven.  A feladat elkezdéséhez az említett technológiák ismerete nem követelmény, de előnyt jelenthet.  A munka során a hallgató folyamatosan segítséget kap a ThyssenKrupp Presta Hungary Kft. munkatársaitól, akik az említett modellező eszközt is fejlesztik.  A feladat egyéni érdeklődésnek megfelelően testre szabható (pl. comparison engine, különbségek vizualizációja, eltérések szemantikus felderítése) és a jövőben további innovatív fejlesztések alapja is lehet (pl. automatikus modell merge, inkrementális modell feldolgozás stb.).  A kiírásra többen is jelentkezhetnek.

A feladat megoldása során olyan keresett és piacképes tudás szerezhető, amely közvetlenül kamatoztatható Eclipse alapú fejlesztéseket végző cégeknél és természetesen a hazánkban dinamikusan bővülő autóipari szoftverfejlesztésben.

További információ: Pintér Gergely (gergely.pinter@thyssenkrupp.com)

Jelleg: 
Elméleti és gyakorlati
Advisor: 
Gergely Pintér
Advisor: 
István Majzik
TDK lehetőség: 
TDK lehetőség
Megismerhető technológiák: 
Lásd a részletes témakiírásban.
Állapot: 
Folyamatban