Humán interakció támogatása automatizált üzleti folyamatokban
Napjaink nagyvállalati szoftverrendszereiben központi szerepet játszanak az üzleti folyamatok precíz modellezését és automatizált végrehajtását támogató technológiák (BPM rendszerek). Az ilyen komplex rendszereket manapság a szolgáltatás-orientált architektúra (SOA) módszertan alapján szokás megépíteni, mivel ez a tervezési minta megkönnyíti a széleskörű rendszerintegrációt heterogén (sokféle, öröklött, újonnan fejlesztett és külső komponensre támaszkodó) környezetben. Az üzleti folyamatmodellezés kapcsán érdekes probléma az emberi interakciók automatizált kezelése, ahol a cél az emberi beavatkozás, emberek által végzett műveletek megkönnyítése, automatizálása és monitorozása.
Egy példa: a folyamatorientált alkalmazásokban a felhasználók gyakran dolgoznak űrlap alapú (mobil, webes) alkalmazásokkal, melyek az összetett folyamat 1-1 lépésének végrehajtásához tartoznak (pl. a banki ügymenetben egy-egy ellenőrzési lépés, amelyet az ügyintéző végez az ügyfél dokumentumain). Az ilyen alkalmazások minél hatékonyabb és gyorsabb fejlesztése szempontjából kritikus kérdés, hogy hogyan lehet ilyen űrlapokat egyszerűen, pontosan és hibamentesen automatikusan generálni, majd a végrehajtás során a rajtuk végrehajtott műveleteket monitorozni (validáció, kitöltési sebesség logolása stb.). Ehhez nyújtanak segítséget a JBoss enterprise rendszer BPMN2 alapú folyamatmodellező eszközcsaládja, és a WS-HT (WebServices-HumanTask) szabvány megvalósításai.
A feladat során a hallgató ezekkel a technológiákkal ismerkedik meg, és az ULX Kft. által külsőleg konzultált fejlesztési projektbe bekapcsolódva dolgozik majd. A feladat első része a BPMN2-alapú workflow környezet és az abban használt standard WS-HT szerver és jelenlegi FTL alapú formjainak, valamint ezeknek a működési környezetének a megismerése. A második részben egyképernyős, AJAX-os technológiával gazdagított generikus formokat kell létrehozni. A generikus formokat úgy kell kialakítani, hogy a speciális, adott feladathoz tartozó formok készítését lehetőleg valamilyen fejlesztőeszközzel, gyorsan, egyszerűen, intuitív módon tegyék lehetővé. A harmadik részben a többképernyős formok használatának a vizsgálatát és megoldását kell elvégezni.
A feladat során lehetőség nyílik az ULX Kft. szakembereivel konzultálni, és a hallgató betekintést nyerhet a cég gyakorlati problémáiba, projektjeibe is.