e-Business rendszerek megvalósítása IBM Websphere eszközökkel

Minden cég azzal képes profitot termelni, hogy más intézmények, vagy magánemberek számára valamilyen szolgáltatást nyújt. Ez a szolgáltatás lehet egy termék előállítása, vagy egyéb, nehezebben megfogható jószág. A szolgáltatások nyújtásához sokszor ügyintézők sokaságának monoton, egyszerű szabályokkal leírható munkájára van szükség. Az ilyen folyamatok egyes fázisai a cég életében gyakran ismétlődhetnek, a részfolyamatok több fázisban is felbukkanhatnak. Mivel ezek az üzleti folyamatok túlnyomórészt jól definiált szabályrendszer alapján – nem pedig ad hoc döntés alapján – működnek, magától adódik az ötlet, hogy az egész folyamat automatizálható.

A folyamatok egyes lépései jól elkülöníthető modulokká alakíthatók, melyek adott bemeneti adatokra egy kimenetet állítanak elő. Ezek a komponensek az üzleti szabályoknak megfelelően követik egymást, míg a kérés kiszolgálása, azaz az üzleti folyamat futása le nem zárul. A folyamat során már létező – általunk létrehozott, vagy akár teljesen független – szolgáltatásokat használhatunk fel, majd saját megoldásunkat szintén szolgáltatásként publikálhatjuk.

Egy szolgáltatásorientált, folyamatvezérelt rendszer tehát kisebb építőkockákat használ fel egy összetettebb működés megvalósítására. A modellben a felhasznált komponensek képezik a csomópontokat, a csomópontok közötti kapcsolatok pedig a modulok kauzalitását jelölik. A komponensek egyszerű döntési mechanizmusoktól kezdve bonyolult adatbázis-műveleteketen át a hibakezelést megvalósító blokkokig bármilyen funkciót megvalósíthatnak, sőt, ha a folyamat egy olyan állomására értünk, ahol emberi beavatkozásra van szükség, akkor úgynevezett Human Task-ot is létrehozhatunk. Ilyen esemény akkor léphet fel, ha olyan körülmények merülnek fel, amelyekre nem definiáltunk szabályokat, vagy éppen az a szabály, hogy kilépünk az automatizált folyamatból, és a döntést egy ügyintézőre bízzuk. Ekkor a Human Task a többi modulhoz hasonlóan visszatér egy értékkel, ami továbbadódik a folyamatmodell következő elemének, és a futás a korábbiakhoz hasonlóan folytatódik.

A technológiai fejlődésnek hála manapság már teljes céges infrastruktúrák kiépítése is lehetővé vált folyamatvezérelt megoldásokkal, aminek hála emberi beavatkozást csupán a kritikus, nem automatizálható műveletek igényelnek.

Jelleg: 
Gyakorlati
Konzulens: 
Huszerl Gábor
TDK lehetőség: 
TDK lehetőség
Megismerhető technológiák: 
IBM WebSphere termékcsalád, Java
Állapot: 
Korábbi